torsdag 13 oktober 2011

Träna magen

Jag har fått önskemål om att skriva ett inlägg om vilka övningar jag gör för att träna magen. Mest är det situps i olika varianter.

¤ Den "vanliga" rakt fram med benen böjda.
¤ Rakt fram med benen utsträckta.
¤ Rakt fram med benen sträckta rakt upp i luften.

¤ Rakt fram med benen böjda i luften.
¤ Rakt fram med benen liggandes på golvet med fotsulorna ihop.

¤ Alla de ovan går också bra att göra fast åt sidan.
¤ Båda benen lutade till ena sidan medan du fortfarande gör situps rakt fram.


När du gör situpsen så tänk också på att hålla in magen så att du tränar de inre magmusklerna så att det inte blir en putmage istället.
Tyvärr gör många situps fel och får istället ont i ryggen och/eller nacken. När man gör situps ska man bara lyfta skulderbladen från golvet och inte gå högre. Du ska inte heller bara kröka nacken och försöka stirra in i din egen mage, vilket är det vanligaste felet folk gör. Du ska hela tiden titta upp i taket och försöka lyfta hela ryggen rakt upp. Ryggen ska hela tiden vara rak, nacken likaså.

När jag har googlat runt på nätet så läser jag ofta att situps inte alls ger platt mage utan att det finns så mycket bättre övningar, en jag brukar göra är "båten"
Antingen sitter man som hon på bilden eller så kan man ha fötterna i golvet. Glöm inte att hålla in magen lite lätt
Denna övning kan man också göra åt sidan.

Sen när jag läser så är det ju så att den bästa träningen för att få platt mage är tydligen att dra in naveln lätt mot ryggraden när man gör olika saker, t.ex så ska det tydligen vara bra att stå på ett ben och hålla in magen. Jag håller ibland in magen när jag går lämnat eller ska hämta barnen på dagis :-)
Magen kan man ju liksom dra in när som, brukar även göra det när jag står på min CT.

Sen har jag även min pilates boll som jag bland annat gör situps på.

Ja det var väll det jag kom på just nu, är det något ni undrar över så är det bara att fråga och har ni önskemål om att jag ska skriva om något speciellt så säg till, tar tacksamt emot tips på vad ni vill läsa om :-)

Blev påmind om plankan också, för er som inte vet vad det är så kommer det ett inlägg i morgon där jag förklarar. Sen hittade jag en film jag måste visa er, dock med allt för komplicerade övningar för mig ;-)

2 kommentarer:

  1. Vill tipsa om plankan med, kanon magträning:)

    SvaraRadera
  2. Ja just det plankan brukar jag ju köra med, skriver in den också :-) Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera