söndag 9 oktober 2011

Sötsuget

I kväll blev det ett pass free powerbox, är väll egentligen lite för mycket hoppa för mina ben och fötter men det kanske blir bättre när jag väl får tummen ur att åka till Värnamo och inhandla ett par nya skor.

Tycker att mitt sötsug minskat väldigt mycket, för blev jag alltid sötsugen på något framåt kvällen, ja för den delen så var jag väll sötsugen hela dagen men värst var det på kvällen. Jag kunde planera redan på dagen vad för sött som skulle få åka in i munnen när barnen somnat...helt galet!
Jag har inte slutat äta socker helt för jag äter ju t.ex yoghurt och jag tillåter mig absolut att ta en kaka om jag vill när det bjuds och jag har bestämt att jag får äta lite godis på fredags eller lördagskvällen.
I torsdags när jag var sjuk så köpte Tom en STOR Marabou mjölkchoklad och förut hade jag lätt kunnat äta upp den på en kväll men jag tog en rad i fredags och en dag i lördags...det räckte gott åh väl med en rad! Så nu är jag även stolt över att det sötsuget tycks ha lagt sig även om jag räknar med bakslag. Men tror återigen att det för min del funkar med att jag inte förbjuder mig själv utan att jag vet att jag får om jag vill. Och att jag inte heller är hysterisk och ta bort allt med socker i.

Nu när jag pratar om socker så kom jag tänka på det här som jag läste i veckan:

Frukt må anses nyttigt men innehåller tyvärr mycket socker, ungefär 10% av vikten (resten är mest vatten).
Fem frukter om dagen (som många äter) ger lika mycket socker som en halv liter läsk. Till skillnad från vad många tror är det samma sorts socker. Sockret i frukten höjer ditt blodinsulin vilket effektivt stänger av fettförbränningen. I värsta fall ger det till och med viktuppgång.
Bäst resultat får du helt utan frukt. Så ät det bara undantagsvis, för att det är gott.

Men om man ska följa alla tips och råd överallt så bör man ju undvika all mat och bara dricka vatten...fast då blir det svårt att äta var tredje timme :-) Jag tror att det är viktigt att äta frukt trotts sockret för det finns så mycket bra vitaminer i frukten. Man får inte bli hysterisk utan använda det sunda förnuftet.
Jag är ledsen men jag tror verkligen inte på olika dieter som Gi, Lchf och gud vet vad allt heter, kroppen behöver allt i lagom mängder. Ät mindre (men inte svälta sig) och motionera mera!

Oj det var mycket jag hade på hjärtat i dag :-) I morgon kommer kortet på vågen...hoppas att den visar lite mindre (och inte mer) än förra veckan!

Ha en bra kväll

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Jag hade lätt käkat upp hela chokladen direkt och sedan köpt en till. Jag kan verkligen inte äta godis på ett normalt sätt, så för mig är det nolltolerans som gäller. Som tur är funkar tex popcorn och nötter så jag får lite helgmys. :) Det hade blivit himla tråkigt annars.

    SvaraRadera